Itinerari per la Plana

• Comarca: Montsià
  • Temes: Esport/Natura
  • Mitjà: Bicicleta
  • Dificultat: Baixa, tret de petites rampes que en tot cas poden fer-se a peu.
  • Senyalització: Senyalitzada
  • Durada: 1,30 hores

BREU EXPLICACIÓ DE L’ITINERARI

Es tracta d’una ruta d’unió dels municipis més interiors de la comarca: El Mas de Barberans i la Sénia, tot vorejant el massís dels Ports.

Dóna a conèixer una zona de la comarca amb una imatge molt allunyada a la més coneguda com és el Delta de l’Ebre, camps de conreu de secà, d’olivera i garrofer, els marges de pedra en sec, la visió de la plana interior.

DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI

Té com a punt de partida i/o arribada el municipi de Mas de Barberans, poble ubicat al peu de la vessant dels Ports, i que s’arriba per la carretera de Santa Bàrbara a Mas de Barberans. El recorregut l’iniciem al costat de l’escorxador, seguim per un camí a l’esquerra de la població fins arribar a la carretera de M. de Barberans a Sta. Bàrbara. Continuem pel camí de l’Olla fins arribar al camí de Cantallops, lloc que ens permet enllaçar amb l’itinerari pel barranc de la Galera, bé cap a la seva desembocadura al riu Ebre, bé cap el seu naixement, que ens permetrà endinsar-nos als Ports.

Deixarem el camí de Cantallops i seguirem pel Lligallo Major fins arribar al camí de Mitanplana, que serveix de separador dels termes municipals de la Sénia, Mas de Barberans, Ulldecona, La Galera i Santa Bàrbara. A pocs metres, ens trobarem amb el barramc de Valldebous que, juntament amb el de la Galera, són els principals que creuem. Després ens desviarem a la dreta pel camí de les Sinyoles fins el Mas de la Menescala, petit mas aïllat d’imponent bellesa, amb façana recoberta de pedra, coberta de teula i acabats amb totxo ceràmic. En aquest punt, deixarem el camí de les Sinyoles i ens desviarem, a l’esquerra, pel camí de la bassa d’Homedes fins al final del nostre trajecte, La Sénia, vila que destaca per la indústria i el comerç del moble i, també, és pas obligatori per accedir a les zones interiors del nord de la província de Castelló com l’antiga Tinença de Benifassà, Fredes…. I punt de partida de nombroses excursions al Port tenint com a primer escenari el pantà d’Ulldecona.

LLOCS D’INTERÉS

• Mas de Barberans
  • La Sénia
  • Parc Natural dels Ports
  • Mas de la Menescala
  • Paisatge de la plana: oliveres, garrofers