Camí de Sant Jaume de l'Ebre

• Senyalització: Senyalitzada
  • Durada: 2 dies
BREU EXPLICACIÓ DE L’ITINERARI

El camí de Sant Jaume és patrimoni de la Humanitat. Aquesta ruta segueix un dels camins del Sant, el camí de Sant Jaume de l’Ebre, que feien els pelegrins procedents dels països riberencs de la Mediterrània, per arribar als ports de la Corona catalano-aragonesa. Trovaven l’Ebre per continuar, mitjançant els camins de sirga i el transport pel riu, per aquesta via fluvial fins Logronyo, on enllaçaven amb els pelegrins que venien pels camins de Somport i Roncesvalles.

Aquesta ruta, a les nostres terres, té la particularitat de ser una ruta intercomarcal, compartida entre tres comarques, el Baix Ebre, el Montsià i la Terra Alta.

Tot i que cada visitant decideix, en funció d’on es troba, on començar aquest pelegrinatge, a la comarca tindríem dos punts de sortida: per la costa, al municipi d’Alcanar i, pel Delta de l’Ebre, al municipi de Sant Jaume d’Enveja.

DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI

• Alcanar-Sant Carles de la Ràpita - Aquest itinerari comença a les afores del municipi d’Alcanar, pel camí de les Calafes, ressegueix per la N-340 fins arribar a Sant Carles de la Ràpita. Sortirem d’aquesta població fins la carretera de Sant Carles de la Ràpita a Amposta, pel canal marítim de navegació.
  • Sant Jaume d’Enveja – Sant Carles de la Ràpita - L’altra alternativa s’inicia a la part dreta del Delta de l’Ebre, al municipi de Sant Jaume d’Enveja, a la vora del riu Ebre, al transbordador, ja que aquest peregrinatge té com a punt de sortida el municipi de l’Ampolla, segueix fins a Deltebre i arriba a Sant Jaume d’Enveja creuant el transbordador. A partir d’aquest punt, creuarem tot el marge dret del Delta de l’Ebre fins arribar al petit nucli del Poble Nou del Delta, seguirem el nostre trajecte per la carretera del Poble Nou a Sant Carles de la Ràpita fins arribar al canal marítim de navegació on enllaçarem amb l’altra ruta.
  • Sant Carles de la Ràpita - Amposta: Resseguiríem el nostre camí pel canal marítim de navegació, construït durant el regnat de Carles III, fins arribar a Amposta.
  • Amposta – Torre de la Carrova: Creuarem la capital del Montsià fins arribar a la carretera C12 d’Amposta a Tortosa. En aquest punt, seguirem pel canal de la Dreta de l’Ebre fins a l’altura de la Torre de la Carrova, aquí ens trobarem amb la desembocadura del barranc de la Galera, des d’on s’inicia un altre dels nostres recorreguts que arriba fins els Ports o s’endinsa en mig de les Foies, es tracta de l’Itinerari pel Barranc de la Galera.
  • Torre de la Carrova – Tortosa: Seguirem per aquest canal i arribarem a Mianes, Vinallop i l’arrabal de Crist, fins trobar Tortosa, capital de la comarca del Baix Ebre.

QUÈ VISITAR?

Tram Alcanar – Sant Carles de la Ràpita

Alcanar, Les Cases d’Alcanar amb les seves cales rocoses, Sant Carles de la Ràpita amb les seves platges tranquil•les, serenes i poc profundes de la Badia dels Alfacs.